Reiki ...... of iets ander

4 augustus 2018 - Rolle, Zwitserland

Vanochtend na de rustdag in Cully weer op pad. Tentje afbreken en alles op de fiets. Het valt niet mee want de laatste dagen heb ik erg veel last van de rug. Bewegen is “een dingetje”.

We fietsen langs het meer verder richting Rolle. Dit ligt 15 kilometer voor Nyon wat op haar beurt 25 kilometer voor Genève ligt. De ligging van de campings, het parcours, de temperatuur en de rug bepalen dat we in Rolle ook gaan stoppen. Een kleine 45 kilometer wordt het vandaag.

We passeren Lausanne. Het Olympisch Comittee is hier gehuisvest. Goed voor een foto. Iets verderop nog een groots bouwwerk met Olympische kleuren op het hekwerk, vast een nieuw hoofdkantoor in aanbouw.

De camping in Rolle geeft ons ook weer een plekje aan het meer. Wel twee keer zo duur als gisteren, jammer genoeg. Best geld 35 euro voor een kleine tent en twee personen.

Nadat de tent staat gaan we even shoppen voor vandaag en (deels) morgen. Daarna genieten we van een lange middag.

Paul wordt betrapt op een klein slaapje. Een passant zegt “net lag je lekker even te dutten”.  Dat klopt zeg ik, beetje verontschuldigend, “was nodig voor de rug”.  Tja, dan zegt de Engelsman ik kan je pijn wegnemen. Wat doe je dan? Schoorvoetend ga ik mee in zijn enthousiasme. Met een “soort van Reiki” duwt hij met zijn duim op de zere plek in de rug. Trekt de duim weg en zwaait of wuift de pijn van zijn hand. Als ik hem bedank (waarvoor weet ik eigenlijk nog niet) pakt hij ook nog even de hand. Priemt met zijn duim in mijn handpalm. De pijnlijke plek aldaar zwaait hij ook weg. En dan is het klaar.

Gaat het nu beter? Het is net gedaan. Ik weet het niet. Of de kwaal weg is denk ik niet maar de pijn lijkt inderdaad wel minder. Volgens Bernie beweeg ik iets makkelijker. Grappig dit alles eigenlijk. Zijn vraag over het dutje, mijn antwoord het moest blijkbaar zo zijn.

1. Jan en marlies:
    4 augustus 2018
    Hi Paul en Bernie
    Reiki of niet ik hoop dat het je helpt want rugpijn is niet fijn.
    Sterkte ermee en nog een mooie tocht verder. Groetjes Jan en Marlies
  2. Rita and Lex:
    5 augustus 2018
    You must have met the magic man, which we we met in Spain. Some people have a gift. Let's hope your back will continue to improve. Have a safe and hopefully painles trip back to the car.
    Love from Rita and Lex
  3. Emile Veugelers:
    6 augustus 2018
    Hallo Paul, hier even nagevraagd aan Andrea, n oefening die kan helpen is de Hol-Bol oefening van de rug op de handen en knieën, verder raad zij aan ook naar n fysio/ giriprakteur te gaan, voor verdere diagnose.
    Succes en rustig aan.