Toeristen, zwartrijders of geluksvogels?

6 augustus 2018 - Fleurier, Zwitserland

We starten op de normale tijd en beginnen aan een nieuwe fietsdag. Best een beetje dalen als je in de gids kijkt. Maar het is geen Nederland dus het is altijd toch dalen en klimmen, vlak is het nooit in het buitenland.

De eerste plaats is Le Pont waar we snel een maandagochtend bakje koffie doen. Dan door naar Vallorbe. Vallorbe is een leuk stadje met historie in de ijzererts verwerking. En de toeristische attractie is de Grotte de l’Orbe, een grote druipsteengrot. Als we de stad uitfietsen hebben we er mooi zicht op. Ook een bijzonder viaduct zien we.

Onze routegids geeft aan dat er (op verschillende plaatsen) een soort van historische trein rijdt. Vandaag hebben we het plan gevat deze toeristische attractie maar eens te gebruiken. Haha, niet geheel toevallig op een stuk waar we anders 600 hoogtemeters moeten maken op 6 kilometer. Gemiddeld 10% dus. Nee, gisteren hebben we genoeg geklommen.

Lastig is natuurlijk om precies het goede station te vinden. Maar dan opeens langs de route zien we Gare Six-Fontaines. Een station eerder dan bedoeld maar we gaan maar eens kijken. Allerlei aanplakbiljetten met werkzaamheden tussen 3 en 10 augustus. Nou, lekker dan, hebben wij weer. Maar als een duveltje uit een doosje komt daar een trein het bos uit rijden.

Hoe dan verder? Nou gewoon de hand opsteken als je naast het spoor staat. De trein stopt dan. Een brul naar de toiletten waar Bernie zich ophoudt en dan instappen. Tja, dan zit je met veel geluk in een trein de goede kant op. Alleen geen kaartje. Ai, hoe zal dat gaan. De rit is maar een kwartier. Geen conducteur gezien en dus geen kaartje nodig gehad. We hebben het maar zo gelaten. Rond 12 uur staan we zo in Ste.-Croix heerlijk. We worden er blij van.

Van Ste.-Croix pakken we de gewone weg ipv de fietsroute. Bijna parallel maar onze weg zal iets drukker zijn. Het blijkt een rustige weg en het is bijna 12 kilometer afdalen totdat we in Fleurier zijn. Hier doen we de boodschappen en parkeren we ons vervoer op de camping.

We zijn lekker op tijd en geven onze benen lekker wat rust. Ook de was wordt gedaan en vindt een plekje aan de provisorische waslijn (zie foto).

1. Rita and Lex:
    7 augustus 2018
    Paul & Bernie, you have done it again. Great moments in your stories, but many more to tell when you get home. Not long to go and you will be home in your own bed again with more memories for another year. Be strong and finish as you both usually do. Love from New Zealand