Op naar de Jura

5 augustus 2018 - Sentier, Zwitserland

Vanochtend de laatste keer deze vakantie aan het Meer van Genève. Vandaag gaan we naar en door de Jura. We rijden van de camping af maar al snel iets anders dan de officiële route. Bij het verlaten van Cully zijn we bij Gilly de route afgegaan richting Le Vaud. Zo snijden we eigenlijk het hoekje van Nyon af.

In Le Vaud stoppen we voor een drankje. Vandaag moeilijk want het is zondag. Maar de dierentuin is open. Dus dat is ons plekje.

Na Le Vaud klimmen we over Rue de Montagne omhoog en omhoog. Klimmen en nog eens klimmen. Het is niet een pas als we eerder deze vakantie hebben gedaan. Nee gewoon een heuvel of een berg. Stijging tot 14%. Onderweg wel mooi (helaas erg nevelig) zicht op het Meer van Genève. Uiteindelijk doen we vandaag meer hoogtemeters dan bij de dagen waarop we de passen hebben gefietst.

Na de top komt altijd een lekker stukje. Het is vandaag druk op het fietspad (zie foto). Even verderop is de boerderij geopend. IJsje bij de boer en dan nog wat kaas kopen. Gaan we toch nog goed gevuld richting camping.

Dat doen we door het afdalen naar Lac de Joux. Het grootste meer in de Jura. Een mooie afdaling met mooi uitzicht en leuke bochten en ook nog eens met goed asfalt.

De camping in Le Sentier ligt jammer genoeg niet direct aan Lac du Joux. Maar als de tent staat lopen we naar een terrasje verderop. En dat bevalt ons prima, zie foto.