Een onverwachte afsluiting van de dag

24 april 2018 - Châtillon-en-Bazois, Frankrijk

Spullen op de fiets, een yoghurt met muesli, en direct naar de bakker en het lokale café. Lekker een bakkie met een broodje.

We fietsen al vroeg langs het kanaal. Het is een nevelige ochtend maar we hebben er vertrouwen in. Voelt beter dan gisteren. Als we in Clamecy, de derde stad van Bourgondië, een tweede bakje doen schijnt het zonnetje al weer lekker.

Clamecy was vroeger zeg maar het centrum van het houttransport. Hier kwamen in 1923 de laatste grote partijen houtstammen aan over de rivieren en kanalen. Op doortransport richting Parijs. Nog steeds heeft men in de zomermaanden festiviteiten die verband houden met deze oud houttransporten. In de stad is dat ook direct zichtbaar op verschillende plaatsen.

Bij Villiers sur Yonne hebben we de wasplaats maar eens bekeken en op de gevoelige plaat vastgelegd. Het bouwwerk(-je) stamt uit 1830. Een Lavoir is een openbare wasplaats waar mensen vroeger (meestal ook overdekt) de was konden doen. Voor toen prachtige voorzieningen maar inmiddels zijn we gelukkig een stuk verder. “Gemak dient de mens” zullen we maar zeggen.

Gestaag trappen we vandaag de kilometers onder onze wielen door. Zo komen we bij een stukje bijzonder kanaal. Over een lengte van 3,5 kilometer komen we 16 sluizen tegen die een hoogteverschil van ca. 30 meter overbruggen. Bijzonder om zoveel sluizen zo snel achter elkaar te zien. De pleziermotorboten varen hier graag doorheen. Met deze 16 sluizen en 4 handmatig te bedienen deuren per sluis is het dus een aardig karwei om dit stuk van het kanaal te bedwingen. Waarom het zo populair is komt waarschijnlijk door een aansluitend stuk ondergronds aangelegd kanaal dat uitmondt in een groot meer. Ook dit ondergrondse stuk is zo smal dat er slechts een boot tegelijk door kan. Het verkeer wordt daarom met lichten geregeld.

Genietend van al dit schoon fietsen we de camping min of meer voorbij. Dus of een stukje terug of 18 bonuskilometers. Voor de regelmatige fietser betekent dit meestal “een stukje door”. Zo komen we aan het einde van de dag in Châtillon-en-Bazois. De camping hier blijkt echter geen echte camping te zijn. De tent kan je gratis neerzetten op een grasveldje bij de BBQ-plaats, het basketbalveld en de tennisbaan. Op zich wel grappig alleen ontbreken er wel wat essentiële sanitaire voorzieningen. We doen het ermee, of beter we doen we zonder voor een nachtje. Gelukkig heeft de tent wat ventilatie mogelijkheden.

1. Marjan:
    27 april 2018
    Alweer mooie plaatjes! Geniet er van.....en al die sluizen. Kan me voorstellen hoe bijzonder.