PK’s en treinen

29 april 2018 - Mâcon, Frankrijk

Cluny laten we al vroeg in de ochtend achter ons. We gaan naar Mâcon waar we de trein willen pakken naar Chagny. Hier zijn we dan 100 kilometer terug al langs geweest. En we hebben geen zin om dat stuk twee dagen later weer te fietsen.

Het ontbijtje op de camping is simpel maar doeltreffend. Wat yoghurt met muesli en brood met wat kaas. Voldoende bodem voor een paar stevige klimmetjes tot 13% in de eerste vijf kilometer.

Na deze vijf kilometer gaan we door een oude spoortunnel. Tunnel du Bois Clair van 2 kilometer lengte en vlak daarna passeren we het bijzonder mooi gelegen Berzé Le Chatel. Prachtig vrij gelegen bovenop een heuvel.

Dan verder richting Mâcon waar we om 11 uur zijn. Helaas blijkt vandaag het treinschema overhoop te liggen. Dus niet ieder uur de trein die we willen hebben. Gevolg: minder treinen. Dus wij mogen wachten tot 4 uur in de middag. Voor de eerste trein die ons naar Beaune brengt zal vertrekken. Dit wordt een hele lange koffiestop in een winderig Mâcon (sur Saône).

We parkeren onze PK’s dus maar heel netjes naast de andere geparkeerde PK’s. Het kan een goedkeurende blik van de lokale Harley Davidson club ontvangen. Foto’s worden gemaakt en blikken van wederzijds respect voor elkaars materiaal worden uitgewisseld. Alle stoere mannen zijn weer gelukkig.

Na lang wachten is er dan uiteindelijk de trein. Natuurlijk de perrons op en af via de trap. Altijd leuk met de zwaar bepakte fietsen. Dan nog horen dat we op de verkeerde plaats in de trein zitten. Ondanks het mooie logo voor “fiets” op de deur. Nee het is beter om bij het einde van de trein te gaan zitten omdat daar meer ruimte is. Of we op het volgende station dus maar even uit- en in- willen stappen. Gelukkig helpen de twee conducteurs ons. Het is een hele klus en de trein moeten we ook helemaal langs lopen. De geplande stop van twee minuten duurt dus iets langer. Uiteindelijk heeft de trein hierdoor 10 minuten vertraging.

In Beaune bivakkeren we op de lokale camping. Van alle gemakken voorzien inclusief zeer goed restaurant en ruime regenvoorzieningen.