Iedere respectabele (wijn-)familie heeft zijn eigen “Clos de ....”

30 april 2018 - Sainte-Marie-sur-Ouche, Frankrijk

Na een heerlijke maaltijd in het campingrestaurant en een goede nacht gaan we Beaune weer verlaten. Beaune is toch wel een leuke, gezellige en levendige stad. Midden tussen de wijngebieden dus zeker een aanrader voor een paar dagen.

We kruisen vandaag echt door de Cote d’Or. Een van de mooiste wijnstreken van Frankrijk. Met de mooiste domaines en de beste Grand Cru’s.

Als we fietsen zien we leuke dingen waarmee men alles kleur en fleur geeft. Oude karren van de vroegere oogsten, een fiets-ornament en ook binnen maakt men bijzondere collages van typische zaken uit de streek.

We fietsen echt midden tussen de wijngaarden door. Het is vroeg in het jaar dus het groene blad zit er pas net aan. En druiven zijn nog niet te bekennen. Ook het, misschien wel beroemdste wijnhuis ter wereld, Clos de Vougeot passeren we. Sterker we gaan er ook naar binnen toe. Helaas kan er niet meer geproefd worden want het Clos behoort niet meer tot de wijnmakerij.

Niet veel verder komen we in de stad Dijon. Dat bezoek duurt maar kort want we waaien er al snel weer uit. Wel even Place du Republic met de werkende fontijnen op de foto gezet.

Als we Dijon verlaten fietsen we bijna direct weer langs een kanaal. Canal de Bourgogne. Precies, het kanaal waar we iets meer dan een week geleden begonnen. Ons rondje gaat dus bijna voltooid worden. Maar let wel het is een lang kanaal dus best nog wat kilometers te doen.

Bij Plombières les Dijon liggen bij de smalle sluis toch behoorlijke schepen. Als je ze rustig ziet varen dan straalt daar (meestal) de stuurmanskunst vanaf.

Op de 2 sterren camping in Sainte Marie sur Ouche “kapen” we een prieel van een van de vaste gasten en zo creëren we ons eigen “Clos de Wiegerinck”.