Obstakels en geheime foto’s van Paperazzi Paul

26 april 2018 - Palinges, Frankrijk

Het is vandaag een bewolkte en frisse dag. Ook met lekker doortrappen houden we het gevoel van “het is net te fris”. Dus lekker buiten koffie drinken is er niet echt bij. Maar we zitten nog wel buiten.

Een belangrijke verandering is dat we vandaag zijn geswitched van kanaal. De dagen van Canal du Nivernais zijn voorbij. Vandaag fietsen we langs het kanaal dat naast de Loire loopt. Het heeft de toepasselijke naam Canal latéral à la Loire. Ook hier zien we weer de Ecluses (sluizen) voor de transporten over het water.

Bij Digoin aangekomen is er de bijzondere Pont Canal over de Loire. Het is een vrij lange brug met daarin het kanaal. Een aquaduct in feite. Het is apart er langs te fietsen want je moet niet opzij het kanaal invallen. Ach, je moet eigenlijk nooit willen vallen.

Je moet het natuurlijk een keer treffen. Een route probleem. Langs het kanaal stuiten we op een “beetje” gekapt hout en struiken. De route is echt versperd. Rest maar een keuze, omkeren en iets anders zoeken. Gelukkig dat lukt goed.

Vandaag in Parray-le-Monial passeren we het “zuidelijkste” puntje van onze Tour de Bourgondië. Deze gezellige plaats is vooral bekend om zijn Romaanse Basilique du Sacré-Coeur, waarvan de bouw gestart werd in 1109. Van die Fransen kan je veel zeggen maar in tegenstelling tot de Spanjaarden (Barcelona Sagrada Familiá) zijn de kerken hier wel allemaal afgebouwd.

Via weer een nieuw kanaal Canal du Centre vervolgen we onze reis. Na een klein uurtje passeren we Château de Digoine, bijna op het einde van de dag. Helaas is het gesloten (open 1 mei) dus niet goed in beeld te krijgen. Een foto maken lukt niet. Maar het mee sluipen met een tankauto die diesel voor de verwarming komt brengen levert toch nog een foto op. Zo zie je maar “een brutaal mens heeft de halve wereld”.

Palinges is vandaag onze laatste stop. Aan een meertje bij een rustige camping. We zijn er vroeg dus kunnen lekker rustig even zitten. Tja, en net als je dat denkt start de beheerder de grasmaaier. En scheert rakelings langs de tent.

Nog even om de gedachtes op te frissen. We fietsen een rondje Bourgondië ofwel een hele grote ronde rondom het Regionaal natuurpark Morvan. De eerste dag passeerden we de noordelijke passage (tegen de klok in) richting Auxerre. En vandaag het zuidelijkste puntje voorbij (zie foto). We vorderen gestaag.

1. Rita and Lex:
    27 april 2018
    Sounds like you are having fun. Hope the sun will shine on the rest of your tour of Burgundy; must be drinking some good wines. Nice to read the perils of a biking couple every day.