Koningsdag en steenkolen

27 april 2018 - Chalon-sur-Saône, Frankrijk

Een koude nacht dat was het. Helder, dat is dan weer mooi, maar wel een graad of vier. De volgende ochtend denk je altijd dat je op een of andere manier toch voor iets meer warmte moet zorgen. Maar ja, dat is dan wel de ochtend na de koude nacht.

Voor ons gevoel gaan we richting het Goupden wijngebied. Maar eerst kruist onze tocht een mijngebied. Vlak voor Montceau-les-Mines passeren we een groot, oud  en verwaarloosd fabriekscomplex m. Het is de Lavoir des Chavannes. Het is een gigantische kolenwasstraat (krijg je het zwart er wel vanaf?) uit 1923 die 1000 ton kolen per uur kon wassen. De wasstraat was tot 1999 in gebruik.

We kunnen het niet laten om maar weer eens een kerk te fotograferen. Nu de kerk in Montceau-les-Mines.

We rijden iets te ver door “per ongeluk”, waardoor we helaas een paar klimmetjes moeten missen. Daarvoor in de plaats gaan we dan wel weer langs het kanaal. Maar ach dat vinden we inmiddels ook wel vrij normaal.

Ons Oranje momentje vandaag i.v.m. Koningsdag was tijdens de lunch. Een heerlijke Oranje mandarijn smaakte ons zeer goed. En deed ons even stilstaan bij alle Koningsdag activiteiten in Groningen.

Na de lunch in Saint-Bérain-sur-Dheune kan een dutje op het lokale bankje de mens goed doen.

Op het kanaal is het ook goed toeven. De Grand Cru wordt bevoorraad. Lekkere wijn aan boord. Nee nee, geen charter of huur maar privé bezit. Vast een vermogende wijnboer.

Onze camping vinden we vandaag in Chalon-sur-Saône. Bij het kruisen van de Saône ook weer een paar mooie bruggen te zien.

In de stad pakken we een terrasje met Fred (Nieuw Zeelander) die we al drie dagen tegenkomen. Op de camping genieten we ook samen van het campingmaal.