Nederland uit Duitsland in

18 juli 2017 - Flüren, Duitsland

Vanochtend de camping af en bijna direct de pont op. De pont brengt ons aan de overkant van het Pannerdensch Kanaal. Hoe zit dat ook al weer met dat kanaal? En dan vooral voor de mensen met een vaarbewijs. Welk scheepvaartreglement is op het Pannerdensch Kanaal van toepassing? Het RPR, het BPR of het SRW?

We fietsen vrolijk verder en steken bij Spijk de grens over. En wat hebben we dan al veel steenfabrieken gezien. Waarom staan die zoveel in dit gebied? Beschikbaarheid van water en zand? Dit moeten we eens uitzoeken. Temeer omdat in de familie Wiegerinck verschillende steenfabrieken in eigendom geweest zijn.

Duitsland in fietsen we veel over de dijk langs de Rijn. Wat een scheepvaart toch. Van passagiersschepen, politie, Rijnaken met meerdere duwbakken tot grote containerschepen.

In Rees start de planetenweg. Vlak bij elkaar in een park de Aarde, de Maan en de Zon. Op schaal weergegeven. Onderdeel van dit geheel is planeet Pluto; deze staat zo ver weg dat we die pas 6 kilometer verder in Haffen tegenkomen. Grappig gemaakt.

We fietsen door tot net voor Wesel om toch weer iets bijzonders mee te maken. Kamperen op de grootste camping van Europa op Grav Insel.

Oh ja het juiste antwoord op de gestelde vraag is RPR, goed voor 1 punt op het examen Vaarbewijs KVB1.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rita and Lex:
    19 juli 2017
    Another trip to a different capital. We admire your determination to cycle such a distance. Enjoy the trip. We are looking forward to your news bulletins.