Ehemalige DDR

27 juli 2017 - Bad Rodach, Duitsland

Het is leuk om alle reacties op ons reisverslag te lezen. Broer Lex lijkt de route zelfs "af te strepen". Wel handig, weten wij tenminste ook waar we zijn.

Vandaag fietsen we weer een groot deel door Thüringen, voormalig DDR. Zien we nu wel of geen verschillen tussen de Duitslanden vandaag de dag? Feit is dat sinds 18-11-1989 veel veranderd is. Ja het lijkt er op dat we meer verschillende type mensen zien. Of is dit bedrog? Als we met de mensen praten zijn ze wel blij met de veranderingen. De eigenaar van de Zimmer Frei van gisteren is in ieder geval blij. Trots wijst hij om zich heen naar huis, haard en auto en zegt "we hebben het goed". En wij helpen daar weer bij met onze overnachting. Vandaag fietst een "rentner" (gepensioneerde) een stukje met ons mee. Hij is ook blij met de veranderingen. Vroeger zag hij alleen Russen en Tsjechen. Hij is blij met alle buitenlanders van nu. En als je vroeger met een verdwaalde buitenlander praatte of iets anders dacht dan had je heel wat uit te leggen. Of erger, hij maakte het "pistool tegen het hoofd gebaar".

Op de fiets zien we ook weer het nodige, op deze bijna droge dag. In Meiningen is een mooi slot, Schloss Elisabethenburg. Het is überhaupt een mooi stadje met een gezellig centrum waar we graag even koffie drinken. In Nederland kunnen we nog wel iets leren van hoe mooi hier de Café's zijn.

Een andere verandering, die ons ook verteld is, is dat alle wegen er veel beter bijliggen dan in de DDR tijd. Het zijn inderdaad mooie wegen. En het is bijzonder te zien hoeveel huizen er opgeknapt worden (en ook al zijn). We merken ook dat overal waar we komen personeelstekort is, mensen worden overal gezocht.

Is de route te zwaar? We zien hier en daar wel een fiets langs de route staan (zie foto). Is dit routemarkering of het "restant van een desolate fietser"?

Verder fietsend zien we een waterballet bij Adelhausen (zie foto) gelukkig kunnen we er nog omheen. Echt het resultaat van de regenval van afgelopen dagen.

We landen uiteindelijk, wederom in pension Café Fadler i.v.m. gebrek aan camping, in Bad Rodach. Een leuk plaatsje met een gezellig centrum. Een welkomstbiertje en de uitnodiging vanavond voor een optreden van de "blaaskapel" en daarna van de "Nachtwacht von Bad Rodach" belooft veel goeds.

1. Louis:
    27 juli 2017
    Paul, maak volgende keer een geluidsopname van die blaaskapel, lijkt mij fantastisch.
  2. Louis:
    27 juli 2017
    Birgit houdt (net als Lex) ook je route goed bij, volgens haar kom je morgen reeds in Tsechië aan.
    Dus dat gaat (wederom) een spannend dagje worden.
    Ik ben nu al benieuwd naar morgenavond.
  3. Birgit moolen:
    28 juli 2017
    Morgen nog geen grens passage maar wel avonturen! Iedere avond kijken we uit naar jullie belevenissen. Geweldig om te lezen.
  4. Gräve:
    28 juli 2017
    Een blaaskapel, dat wordt een romantische avond. Ben benieuwd, veel plezier!
  5. Emile Veugelers:
    31 juli 2017
    Paul ik lees ze altijd later Maar met plezier.