De kali-/zoutmijnen en de laatste (?) dag regen

26 juli 2017 - Wasungen, Duitsland

Gisteren was een beste regendag, een neerslag van 35 mm.

Het weer blijft wispelturig. Vandaag is voorspeld regen tot in de middag. Nou wij hopen het want we bezoeken graag weer een camping.

Natuurlijk hebben we gisteren toch veel gezien tijdens de 70 kilometer fietsen tot Dankmarshausen. Sterker het zou bijna het mooiste stukje van de route moeten zijn met alle mooie natuur. Nou dat hebben we wel een beetje gemist door alle nevel. Wel zagen we de geweldige "kunstmatige bergen" bij de kali/zoutmijnen. Die schijnen opgebouwd te zijn van het niet-bruikbare zout van al het zout wat men naar boven brengt. En dat zou zelfs 90% bedragen, dus slechts 10% is bruikbaar.

Verder valt over gisteren nog te melden dat we na het eten om 18.45 uur nog een lekke achterband bij Paul aantroffen. Een leuk klusje met een bepakte fiets (onze Zimmer Frei ging pas iets later open) op 300 meter van de overnachtingsplaats. Dat werd lopen met tassen en later met de fiets naar de Zimmer Frei. Na het inchecken het wiel gedemonteerd, het even onder de douche gezet, vanwege het vuil, en vervolgens de binnenband vervangen. Hopen dat vandaag de buitenband (nu met een beschadiging) het houdt.

We starten vandaag op de lekker opgepompte banden op de juiste spanning. In de regen zoals voorspeld. We fietsen richting Heringen waar een van de kalimijnen is. Daarvandaan gaat het richting Merkers-Kieselbach waar de kalimijn tot 1993 in gebruik was. Nu is er een drukbezocht museum. Vandaag waren de rondleidingen (van zelfs 3 uur omdat je ook de mijn in gaat) volgeboekt. Via Bad-Salzungen, Breitungen gaat de route verder. Het effect van de dagenlange regen is goed te zien. De Werra stroomt als een dolle, het water zoekt zijn weg ook via de weilanden en op de fietspaden langs de rivier is het oppassen geblazen. Na vandaag wederom 70 kilometers stoppen we in Wasungen (voormalig DDR) waar we toch weer kiezen voor een Zimmer Frei. Lekker om de spullen maar weer te wassen/drogen.

Morgen hopen we op beter weer, men zegt dat het droog wordt.

1. Rita and Lex:
    26 juli 2017
    Now well past the half way mark. Hopefully the last half will be in the sunshine. We are looking forward to your story every day.