De Franse krijtsteen kliffen

25 juli 2016 - Veulettes-sur-Mer, Frankrijk

Étretat is een gezellig levendig en commercieel dorp. Eerder hadden we van Nederlanders gehoord dat ze weg waren gegaan vanwege de drukte. Dat kunnen we ons wel voorstellen. Het is druk vanwege de krijtrotsen die het plaatsje de bekendheid geven. Verder is er enorm veel horeca, maar dat is het dan ook. Oh ja, en overal betaald parkeren.

Iets verder komen we door Yport. Ook een dorp aan het strand met enorme krijtrotsen links en rechts van het kleine strand. Met een goed gelegen camping (aanradertje!) die wij helaas voorbij fietsen. Om de krijtrotsen van Engeland te zien kan je dus ook dit dorp in Frankrijk bezoeken. De landen zaten natuurlijk ooit aan elkaar vast. De Engelse kant is en oogt mooier omdat deze vaker een mooie witte kleur uitstraalt door de betere ligging ten opzichte van de zon. Dit gezegd hebbende moeten we bekennen dat we later op de dag mooie Franse kliffen in de zon gezien hebben.

We fietsen over een glooiend landschap richting noorden, richting Dieppe.
Verschillende kustplaatsen doen we aan die eenzelfde karakter hebben namelijk een dorpje met een strand tussen de links en rechts steil opdoemende kliffen.

Onderweg zien we ook net als vorig jaar de balen met hooi overal liggen. Wat een werk toch om deze allemaal te verzamelen en te verwerken. We zien ook een staaltje van deze noeste arbeid. En de bestuurders van de trekkers ...... hoe oud zal je moeten zijn om die te mogen besturen?

Na de kilometers van gisteren doen we het rustiger aan en veranderen voor vandaag onze routine. Eerst maar eens de tent opzetten in Veulettes sur Mer, dan een terrasje met een drankje en dan de boodschappen in de lokale Epicerie, die helaas bijna volledig is leeg verkocht. Dit lijkt wel bijna normaal te zijn voor dit type winkeltjes. Vreemd want zo naast de campings gelegen moet er toch een betere omzet te maken zijn dan nu. De campingbeheerster hoort dit niet voor het eerst en snapt het ook niet.
Gelukkig ligt ook vanavond ons bordje weer vol en hebben we het ontbijt voor morgen ook weer op orde.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl