De Engelse Rivièra

6 juli 2016 - Malborough, Verenigd Koninkrijk

Vandaag starten we met de laatste Engelse etappe van ca. 100 kilometer. Wel de etappe met de meeste klimmeters erin. Dus wij nemen er zeker twee dagen voor.

Na de eerste kilometers passeren we Torquay, een grote plaats waar in WOII de troepen voor D-Day verzameld zijn. De plaats heeft enorme inhammen bij zee. We kunnen ons enigszins voorstellen hoe het er indertijd uitgezien moet hebben met ca. 6.000 invasie landingsvaartuigen.

Dan komen we in Paignton en bezichtigen ook kort de Tore Abby. Een oud klooster, nu in gebruik als historisch huis, tea room en kunstgalerij.

We maken er een aparte dag van door de historische stoomtrein te nemen van Paignton naar Kingswear. Mooie ervaring met alle oude geluiden van de afblazende stoom. Het doet je weer denken aan de snelkookpan van vroeger thuis. Daar nemen we de veerboot naar Dartmouth. We steken de rivier de Dart over. Een schattig plaatsje waar de huizen als het ware op elkaar gebouwd zijn (net als een terrassencamping). Dit is natuurlijk niet echt zo maar het is een visuele illusie. Op de heuvel zie je in de verte een groot gebouw dat dient als opleidingsinstituut voor de Royal Navy.

Omdat we de stoomtrein hebben genomen zijn we behoorlijk van de route afgeweken. We fietsen daarom vanaf Dartmouth onze eigen route langs de werkelijk prachtige Engelse Rivièra. We gaan langs Stoke Fleming, Strete, Slapton, Torcross waarna we bij Beeson weer op de route aanhaken. Wat zijn we blij dat we deze route gepakt hebben. Het levert echt prachtige plaatjes op van kleine inhammen met zanderige strandjes, schitterende landhuizen en ga zo maar door.

In het rijke East Portlemouth pakken we de "ferry" (zie foto's) naar Salcombe. Deze plaats is niet minder rijk. We eten heerlijk in het zonnetje op het terras en genieten van het BBQ menu. Dan mogen we nog een paar heuveltjes op richting camping. Maar dat zijn er net een paar teveel. We komen lopend op de camping aan en zetten snel de tent op.

1. Henny:
    7 juli 2016
    Leuke foto van jullie saampies! Het fietsen in Engeland is wel iets heel anders dan in Frankrijk maar wel bijzonder om ook dit mee te maken.
    Geniet er lekker van!
  2. Gräve:
    7 juli 2016
    Weer leuk verhaal. Engelse rivièra is dus wel iets om te onthouden.

Leuk die laatste foto van Paul , die guitige kenmerkende kop.....;)

Het wordt ook voor jullie beter weer heb ik begrepen, en een rustdagen zou mijn advies zijn.

Heel veel plezier, tot het volgende verhaal,

Gr Frank