D-Day Memorial 2

22 juli 2016 - Gonneville-sur-Mer, Frankrijk

Als we wegfietsen uit Bayeux zijn we al snel in Arromanches-les-Bains.

Ook dit was een landingsplaats voor de geallieerden, Gold Beach. Hier werd enorm veel materieel en manschappen aan land gebracht. Na een jaar voorbereidingen waren alle benodigdheden voorhanden om een kunstmatige haven, Mulberry Haven, te maken. In zee lag eerst een soort strekdam van oudere schepen om de golven van de zee te neutraliseren. Achter deze dam lagen grote pontons waar de zeeschepen konden aanleggen. Aan de pontons zaten drijvende brugdelen vast die de verbinding met het strand maakte.
In deze haven is 529.000 ton materieel aan land gebracht en tienduizenden manschappen. En dat in een paar maanden tijd.
De kunstmatige havens waren nodig omdat in augustus 1942 bij Dieppe, tijdens een proefaanval, al was gebleken hoe zwaar de havens verdedigd werden.

Even verderop komen we bij Juno Beach. Ook hier een landingsplaats en een prachtig museum. Geopend in 2003. Dit op initiatief van een van de soldaten die op D-Day hier aan land gekomen was op 24 jarige leeftijd. In 1995 is hij teruggegaan om het museum vorm te geven. Wat een impact heeft een oorlog toch op ons menselijk handelen en het ontwikkelen van drijfveren.

We fietsen heerlijk langs wat dorpjes over fietspaden en boulevards richting Caen. Het is heerlijk weer, windje zachtjes in de rug, ofwel beter kan haast niet.

Bij de monding van het kanaal dat vanaf zee naar Caen leidt komt net de ferry aan. Hij moet echter een 180 graden draai maken om zijn achtersteven naar de kade te keren. Knap staaltje manoeuvreren van de kapitein. Zie de foto's.

Even later fietsen we de (nieuwe) Pegasus Bridge over. Deze gaat over het kanaal dat naar Caen loopt. De nacht voor D-Day zijn hier met zweefvliegtuigen enkele militairen gedropt die de brug hebben ingenomen. Dit hebben ze volgehouden totdat de dag erop de landingstroepen van het nabij gelegen Sword Beach ter versterking kwamen.

Via de badplaatsen Merville-Franceville-Plage, Cabourg en Houlgate gaan we verder. We passeren mooie stranden, grote vakwerkhuizen en sjieke hotels. Dan stomen we op naar de camping in Gonneville sur Mer.