De maïsprijzen dalen echt - gastcolumniste Henny

16 juli 2015 - Hesperange, Luxemburg

Vanochtend ietsjes vroeger op. We worden wakker in de mist/de wolken. Half zeven. Tja, je moet er wat voor over hebben. De routine van alles inpakken komt er steeds beter in. De camping nutten we nog even uit. Fiets afspoelen, overkapte picknick plek voor het ontbijt en dan gaan we.
De route start pittig dat weten we. Een paar klimmetjes komen er snel aan. Van ca 1.000 meter per stuk variërend van 4-7%. We mogen er tegen aan. Dan komen we in Bockholtz. Op de camping daar drinken we een lekker bakkie bij de Hollandse eigenaresse. Heerlijk even bijkomen in de schaduw.  Als we even zitten ligt een mooie Labrabor aan onze voeten. Wim stelt de filosofische vraag "Wat is het nut van een hond?" We hebben het er maar niet te lang over. Iedereen mag er zelf zijn gedachtes eens over laten gaan.
Zo weer verder op pad. Een (laatste) stevige klim voor de boeg en dan redelijk vlak richting stad Luxembourg.
Vandaag zal medefietser Henny een terugblik geven op de dagen tot nu toe. We zijn allemaal benieuwd naar de geestige met kwinkslagen doordrenkte zinnen die ongetwijfeld een serieuze ondertoon zullen hebben. Henny zal later vandaag voor ons de verlossende woorden brengen.
Heerlijk fietsen we lang langs het water, het is mooi weer en de kilometers verdwijnen onder de wielen. Jammer dat de fiets van Bernie een probleempje met de ketting heeft. Af en toe loopt hij eraf. Dus dat levert inmiddels af en toe zwarte vingers op en de wetenschap dat de derailleur afgesteld moet worden.
We rijden vandaag bijna de hele dag langs het water. Een groot deel van de route is de Rue de L'Alzette, jullie raden het al het riviertje heet Alzette.
En vandaag kunnen we ons beleggingsadvies van gisteren herhalen. Maïs zal inderdaad goedkoper worden want ook nu weer volle velden.
De stad Luxembourg is een oude stad die ze volop aan het restaureren zijn. Veel oude viaducten staan vol in de steigers. Worden het nieuwe vormen of wordt het oude nostalgische in ere hersteld? Over een paar jaar nog maar eens kijken.
We landen uiteindelijk op de (geplande) camping in Hesperange. Totaal hebben we, met omwegen en uitstapjes, nu 611 kilometer gefietst. Niet alles op of van de route dus. Het routeboek "meldt" dat wij nog ca. 1.000 routekilometers moeten/mogen rijden.
Tot slot vandaag de redactionele bijdrage van onze medefietser Henny.
Dag allemaal,
Ja, nu verwachten jullie iets van mij. Ik ben helemaal niet zo'n schrijfster. Ik zal in ieder geval iets vertellen over het fietsen met z'n viertjes. Twee weken geleden hebben we pas aangegeven, dat we met zijn viertjes een begin zouden maken aan de Groene Weg. Beide stellen hadden de afspraak gemaakt als het niet zou gaan, dat we dan zonder problemen uit elkaar zouden gaan. Inmiddels ben ik nu 6 dagen op fietsvakantie met Paul en Bernie en Wim is er dan nu 4 dagen bij. Wim en ik zijn totaal niet gewend om met anderen op fietsvakantie te gaan maar je raadt het nooit tot nu toe bevalt het ons prima. Paul is regelmatig gek. We fietsen veel op een dag maar nemen ook de tijd voor koffie, lunch enz. De mannen hebben soms mannenpraat over het fietsen en Bernie en ik hebben het over de ongemakken van het fietsen die alleen vrouwen hebben.
Soms vraag ik mij af wanneer die accu van Paul leeg is. Zijn mond staat soms niet stil! Soms moet er gewoon een pilletje in!  Kortom het is een gezellige boel maar er moet ook echt gewerkt worden. We zien wel hoe lang we met elkaar op fietsen. Wim en ik moeten op 29 juli in Avignon zijn  en is dit haalbaar voor Paul en Bernie?  Veel leesplezier met het blog van Paul!!

1. AH Restaurantactie:
    16 juli 2015
    Goed om te horen dat het allemaal goed gaat met zijn vieren. Veel plezier met de verdere reis.
  2. Frans en margot reeuwijk:
    16 juli 2015
    Leuke foto's en dat jullie het zo gezellig hebben Gr Frans en margot
  3. Anita de Nooij:
    16 juli 2015
    Wat leuk om jullie reisverslag te lezen,petje af hoor!!! Leuke foto's. Geniet van jullie reis
  4. André:
    16 juli 2015
    Geweldig hoor zo' n tocht. Leuk dat jullie het nog zo naar het zin hebben ondanks het weer de eerste dagen, hopen dat het nu goed blijft. Blijf lekker schijven, heel leuk om jullie vakantie zo mee te beleven.
  5. Marjan:
    17 juli 2015
    Jullie gaan goed! Ik zie ook meer blauwe luchten. Ook leuk zo met zijn vieren.....veel fietsplezier samen......groetjes Marjan
  6. Wilma Gopalrai:
    17 juli 2015
    Zo, dus vanaf vandaag beginnen jullie aan je eigen Tour de France! Houden jullie je wel aan de maximum snelheid .... Ontzettend leuk om jullie tijdens deze tocht te kunnen volgen.
  7. Emile:
    18 juli 2015
    Hallo alle 4. Als ik het lees en kijk onder mijn werk denk ik dat ik zelf bij ben. Heerlijk. Kleine voorspelling, het gaat nog veel mooier worden.