Wim's wispelturige snorhaartje

23 juli 2015 - Patornay, Frankrijk

Nou het was me een bijzonder nachtje. Natuurlijk hadden we net van Jan en Marlies (op weg naar Rome) gehoord dat de fiets van Jan gestolen is. Gelukkig hebben ze een nieuwe fiets kunnen scoren en kunnen ze de reis vervolgen. Voor ons wel extra reden om de sloten goed en consequent te gebruiken. Fietsen aan elkaar en bij voorkeur vast aan iets anders. Dan hadden we ook last van het slechte weer dat over Europa trok. Rond de klok van 21.00 uur begon het hard te regenen. Onweer liet niet lang op zich wachten. Het wordt dan op handen en voeten, kruipen en sluipen, hangen en wurgen in en rond de tent. Weer een bijzondere ervaring.  Dit alles duurde tot 03.00 uur. En in de ochtend nog een kleine douche van moeder natuur.
Alles (nat) weer ingepakt en op weg. Waar we gisteren nog hoop hadden voor de Franse Noordelijke economie werd die vandaag weer de grond ingeboord. Een grote politie inval op "de camping". Waren dat de Roma's? Hebben ze iets te maken met de hennepkwekerij van gisteren? Of denken wij teveel in complotten?
In Arc-et-Senans eerst nog even langs Saline. Dit is een in 1773 gebouwde fabriek om zout te winnen. Een indrukwekkend complex van bijzondere gebouwen in een cirkel van 235 meter gebouwd.
We fietsen door het klamme weer van vandaag. Alles lijkt steeds meer te gaan plakken of wordt het tijd voor een goede wasbeurt van lijf, leden en kledij? Dat zal zeker bijdragen aan ons comfort.
De "bergen" naderen getuige het uitzicht, de foto's en het routeboek. We moeten vandaag echt aan de bak. We zijn benieuwd. Eerst nog maar eens een bakkie met wat lekkers en dan op weg.
Wim's wispelturige snorhaartje! Waar gaat dit nu weer over zal iedereen denken. Het houdt ons al een paar dagen bezig. En Wim al wat langer. Één specifieke snorhaar groeit wat "wild" en het scheerapparaat slaat hem telkens over. Dus na ampele overwegingen nemen we een groepsbesluit. Bij een volgende picknicktafel zullen we als team een kleine chirurgische ingreep verrichten.  Wim leggen we neer en Bernie zal de verdoving verzorgen en hoofdzuster Henny zal de ingreep die Paul zal moeten verrichten voorzien van de juiste ontsmette instrumenten en toebehoren. Wordt (misschien) vervolgd.
Onderweg passeren we het Cirque de Ladoye. Een ooit door kolkend water uitgesleten keteldal.
We bereiken de Col de la Percée, op 579 meter hoogte. Leuk detail: we komen er na een afdaling van ca. 4 kilometer. Wel een momentje om even vast te leggen. Het eerste bordje van een "col-aanduiding".
Vlak daarna wederom een mooi uitzicht nu bij Châtillon.
We strijken neer op camping Le Moulin in Patornay. Een grote familie camping, niet echt onze keuze maar soms heb je geen keuze. Eenmaal de tent opgezet zien we een bord in de kantine (we hebben de plek het dichtsbij de kantine) dat er vanavond om 21.00 uur karaoke is. Leuk voor Aziaten maar niet echt iets waar wij op zitten te wachten.
Om de route van vandaag kort samen te vatten een overzicht van alle klimmetjes die we volgens het boekje gedaan hebben (hellingspercentage - meters):
5% - 0200
8% - 0200
4% - 0500
5% - 1000
6% - 0400
ps als dagafsluiter kunnen we melden dat de patiënt de operatie heeft overleefd en dat de ingreep succesvol is verlopen

1. Rob Jaarsma:
    24 juli 2015
    Waar zijn de foto's van de ingreep?
  2. Gräve:
    24 juli 2015
    Wederom leuk verhaal, wat zijn jullie een berggeiten zeg!!
    Hoop wel dat jullie voortaan mooi weer hebben, want als ik die waterige verhalen Kees krijg ik al rillingen.

Op naar Alpe duez, schijnen nog meer Hollanders te zitten die iets met fietsen hebben.

Veel plezier! Gr Frank
  3. André:
    26 juli 2015
    Het blijft een genot die mooie reisverhalen. Toch jammer dat het niet altijd mooi weer is in Frankrijk. Het blijft een hele prestatie.