Panoramaweg, dat klinkt leuk!

2 augustus 2018 - Cully, Zwitserland

Vanochtend in Saillon weer alles droog. Mooi op tijd op pad en verder langs de Rhône.

Dan bij Martigny: “stopt de Rhône hier?”. Nee bij Martigny maakt hij een 90 graden bocht en zwaait af van de Westelijke naar een Noordelijke richting. De knik is wel zo kort en haaks dat het net is of de rivier stopt. Maar schijn bedriegt.

Wij gaan dus ook de bocht om. Richting het Noorden. Richting Lac Léman (Meer van Genève). Op naar de flamboyante steden als Montreux, Vevey, Lausanne en Genève.

Even verder zien we de Rhône “opnieuw ophouden”. Maar in dit geval stroomt hij in het Meer van Genève. Om later hieruit zijn weg weer te vervolgen.

Voorbij Montreux en Vevey stuurt de routegids ons richting de panoramaweg. Klinkt leuk en mooi. Maar het is fors klimmen om het panorama te krijgen. Dwars tussen de wijnvelden door fietsen we hoger en hoger. Jakkes dat voelen de benen. Maar boven komen we op een plekje “waar je met de auto niet naar toe gaat en waar je met de fiets niet heen wilt”.  Het geeft wel een fabuleus uitzicht over het meer. En voor de foto’s is het ook leuk. Bernie zien we tussen de wijnranken.

Na de afdaling tot de rand van het meer rijden we richting onze camping in Cully. Heerlijk staan we direct aan het meer. Alleen een paar rotsblokken scheiden ons. Voor het zwemmen een kleine uitdaging want glad zijn ze wel. Het is een warme nacht zelfs hier aan het water.