Meeste tegenwind?

20 juli 2016 - Isigny-sur-Mer, Frankrijk

Was het gisteren puffen van de warmte, is het vandaag puffen van de wind. Waaide het vannacht al aardig rond de tent, met fietsen was het behoorlijk tegen de wind intrappen.
We fietsen eerst naar Barfleur. Barfleur was ooit de grootste haven van Normandië. Dat is nu al meer dan 600 jaar geleden. Maar de haven en het stadje mogen er nog steeds zijn. Een leuke boulevard en een levendig straatbeeld.

Op welk tijdstip van de dag dan ook er is altijd veel volk bij de Bars & Tabac. De reden is dat alles met krasloten, lotto en paardenrennen op een warme goklustige belangstelling mag rekenen. Tijdens onze koffiestops worden echt de ene na het andere lot verkocht, gekrast en zo weer.

Na Barfleur zien we de eerste echte (toeristische) bunker met kanon van de streek bij het plaatsje Azeville. Er zullen er nog vele volgen als aandenken aan D-Day in 1944, de aanzet tot de bevrijding van Europa van het Duitse oorlogsgeweld.

Begin van de middag zien we "de militair" die geruime tijd naast de kerkklok hing (het overleefde maar wel doof is geworden) en het plaatsje Sainte-Mère-sur-Église wereldberoemd maakte. Toch wel vreemd dat het plaatsje genoemd naar de kerk, beroemd wordt om zijn kerk. Het wemelt hier overigens echt van de Nederlandse toeristen. Veelal met jonge kinderen. Blijkbaar is er nog steeds behoefte om de historie door te geven als (wijze) levenslessen.

We fietsen nog even door tot Isigny-sur-Mer waar we de keuze hebben uit een 4-sterrencamping of niets. Het wordt de (te dure) camping.