Cluny of Clooney

28 april 2018 - Cluny, Frankrijk

Opgestaan, ingepakt en op weg. Nou ja, eerst een bakkie koffie met iets lekkers. Dan fietsen we maar begint het toch te regenen. Helaas maar het hoort erbij.

Langzaam naderen we het wijngebied. De eerste velden met wijnstokken dienen zich aan.

Ondanks al het gevallen water moet Bernie in St.-Gengoux toch even bijtanken. Een grote pomp doet wonderen, bijtanken is snel gebeurd.

Vandaag doen we een wat kortere etappe.  We stoppen in Cluny. Een toch wel wat grotere plaats met een heuse winkelstraat. En vooral bekend om zijn grote abdijkerk en kloosterorde. Supergroot ooit met 15 torens. Bij de Franse revolutie is een hoop gesneuveld en staan er nu nog vijf torens. Je ziet aan de oude muren van verschillende huizen hoe groot het geweest is.

Cluny, tja hoe spreek je dat uit? Als Clooney, de bekende en populaire acteur uit de koffie reclames? Voor ons in ieder geval reden om een lekker bakkie te doen met iets speciaals uit de lokale patisserie erbij.

Naast de grote abdij en kloostercomplex staat er ook nog een heel behoorlijke kerk, de Église Notre-Dame.

We eten iets simpels op de camping waar het te hard waait. Ook nog een koude wind. Dus hop voor iets warms nog even terug het dorp in voordat we al vroeg de slaapzakken induiken.