Australië: Sydney - Yanakie

16 november 2018 - Yanakie, Australië

De reis van Amsterdam via Dubai naar Sydney verloopt gladjes. We vermaken ons aan boord van het vliegtuig bij de bar en genieten van de lekkere hapjes.

Zaterdagochtend landen we in Sydney. Met de taxi naar ons hotel waar we ‘s ochtends om 8 uur al zijn. De rest van de dag duiken we de stad in. Nemen de ferry naar Manly Beach. Hierdoor zien we én Sydney vanaf het water én bezoeken we ook een van de gezellige stranden.

Zondag gaan we eerst naar de Opera. Dit schitterende (letterlijk en figuurlijk) gebouw is in 1973 gebouwd voor de World Expo. Via het centrale havengedeelte van de stad lopen we naar de Rocks. Dit is het gezellige drukke oude gedeelte van de stad. Veel winkeltjes en een gezellige markt. Natuurlijk ook genoeg om de maag te vullen.

Maandag rijden we van Sydney naar Huskisson. De huurauto halen is wel een dingetje in centrum Sydney. Het ging nog bijna fout toen de verhuurmedewerker door ons voor “idiot” werd uitgemaakt. Eigenlijk wilde hij de auto niet meer meegeven, maar deed het toch. We rijden Sydney uit en rijden een stuk van de Grand Pacific Drive. Een hele mooie route. Net voorbij de schitterende Sea Cliff Bridge maken we een stop bij Hotel Scarborough, genoemd naar de plaats waar we zijn. Een heerlijk plekje aan zee met een schitterende tuin en dito uitzicht.

Dinsdagmorgen een bezoek aan het Booderee Park. Idyllische plekjes als “Murrays Beach” en “Hole in the Wall”. Of vinden we hier onze eigen benaming “Muffin on the Beach” toepasselijker?

Wat te denken van Paul die wil voelen hoe het zeewater is. Op de hurken bij het water. Ja hoor, een kleine golf en Paul wil nog wegspringen. Oeps dat gaat niet goed. Paul gekleed en al gaat languit en wordt uiteraard geheel nat. Een hilarisch moment.

“Scottish Rocks” is ook heel bijzonder. Rotsformaties die uitlopen in zee.

Paul loopt de White Sands Walk van Hyams Beach naar Huskisson. Prachtige wandeling van ca 7-8 kilometer. Mooie lagoons en het witste zandstrand van de wereld.

Ook hier kennen ze de lokale Chinees, waar we de dag mee afsluiten.

Gipsy Point is woensdag de eindbestemming. Na een nacht met regen krijgen we een bewolkte dag. Voor het eerst zijn de wegen zoals we ze ook verwacht hadden. Lange tweebaans wegen met wat minder verkeer. Maar het blijft drukker dan gedacht. Van het landschap hadden we geen voorstelling. Het is behoorlijk glooiend met heel veel bomen, soms wanen we ons in Oostenrijk of Duitsland. Onderweg maken we onder andere in Batehaven een stop.

In de verte zien we een soort van bergkammen. Maar echt heel hoog is het waarschijnlijk niet.

Australië het land van de kangoeroes. Gisteren waren er bij onze B&B Nederlanders naar ze op zoek. Hier zien we ze onderweg staan. Altijd meer dan een. Rustig om zich heen kijkend en af en toe huppelend het bos in. Uiteraard stoppen we voor een foto. In Gipsy Point komen we bij een prachtig resort met schitterende appartementen. Een uitzicht op een meer en veel dieren. Reigers, papegaaien en enorm veel vogels. Oh ja, de kangoeroes staan in de tuin voor de deur. Een foto maken is makkelijk, het is net of ze poseren.

We eten lekker in het appartement en genieten met een drankje in de hand van de prachtige omgeving.

Na een lekkere nacht mogen we vandaag (donderdag) weer een flinke autorit maken. Na gisteren 400 km rijden we vandaag 460 km. Richting het plaatsje Yanakie vlak bij Wilsons Promontory National Park.

Voor vertrek genieten we nog van de kangoeroes. We zien ook een moeder met jong in de buidel. Even later komt jong zelfs eruit. Zo’n buidel biedt nogal wat ruimte.

We ontbijten na een klein uurtje rijden in Cann River. We wanen ons soms in het oude Wilde Westen. De huisjes en winkels met de veranda’s en de verschillende kleuren zorgen daar wel voor.

De lange rustige wegen zijn vaak voorzien van borden met waarschuwingen voor overstekende Kangoeroes en Wombat’s. Op een stuk weg van een kilometer of acht zien we wel 10 dode kangoeroes langs de weg. Een kangoeroe op de auto wil je liever niet.

We komen in Yanakie met een goede gevulde auto met lekker eten voor komende twee dagen. We slapen in Black Cockatoo Cottages. Leuke vrijstaande huisjes met een schitterend uitzicht. Groene velden, water en bergen en geen enkel huisje of bebouwing te zien. Bijzonder hoor.

Voor de dag van vandaag, vrijdag, hebben we Wilsons Promontory Park op de agenda staan. Het is een enorm park waar heel veel gekampeerd en gehiked word. Grote groene vlaktes, bossen, heuvels en stranden wisselen elkaar continu af. En het dierenrijk is ook goed gevuld. We fotograferen wat af op een paar mooie uitzichtpunten.

Dan in de middag nog wat shoppen en heerlijk genieten va onze huisjes. Uitkijkend naar een lekker avondmaal van de BBQ.

1. Rob Jaarsma:
    16 november 2018
    Schitterend hoor!
    Lekker genieten maar.
  2. Emile Veugelers:
    16 november 2018
    Paul, met n kopje koffie achter de toonbank ben ik toch even op vakantie. Mooi hoor geen fiets maar de Auto dit keer. Groet Emile
  3. Marjan:
    22 november 2018
    Prachtige foto’s. Droomreis! Veel plezier.