New Zealand: Picton - Queenstown

6 december 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

We stappen vrijdagmiddag de ferry af in Picton op het Zuidereiland. Na een rustige overtocht van 3,5 uur hebben we nog een eindje te rijden naar Kaikoura.

Langs de prachtige gekleurde oceaan stoppen we even in Kekerunga. Een mooi plekje binnen en buiten in een chique houten blokhut. De oceaan heeft allerlei kleuren groen, wit en blauw.

We rijden langs de kustlijn richting Christchurch. Deze kustlijn is in oktober 2016 zwaar getroffen door een aardbeving. De weg kronkelt als het ware langs de zee met aan de andere kant een rotsachtige bergformatie. Deze weg, de enige die er is, was op sommige stukken volledig weggeslagen. Het heeft een jaar geduurd tot de weg weer open was. Tot de dag van vandaag wordt er hard gewerkt. Er zijn vele stukken waar maar een baan beschikbaar is. Zeecontainers staan in lange rijen langs de weg als eerste opvang voor instabiele rotswanden. Iedere steen die op de weg valt kan namelijk al leiden tot nieuwe afsluitingen.

Door het soms lage tempo hebben we prachtig zicht op de kustlijn met zijn vele kleuren. Ook zien we enorm veel zeehonden op de rotsen. Prachtig.

Voor zaterdag staat een walvis excursie geboekt. Om half negen varen we uit op een zeer snelle boot. De wijde zee op. Dan begint het “echte werk”. Boot stil leggen, met z’n allen kijken, met sonar geluiden van de walvissen opvangen, contact met andere boten en helicopters. Alles om het zien van de walvis mogelijk te maken. We zien niets. Hup, weer een stukje varen en weer stil liggen. Dit doen we vele keren. Aan boord is inmiddels de helft van de mensen flink ziek van de golven. Wij blijven gelukkig allemaal op de been. Helaas tijdens de hele tocht geen walvis gezien. We krijgen heel netjes 80% van ons geld retour. Een ervaring rijker maar geen walvis gezien. We rijden daarna door richting Abel Tasman Park bij plaatsje Kaiteriteri.

Op zondag gaan we naar Abel Tasman park. Abel Tasman is de voor Nieuw Zeelanders de beroemde Nederlander die New Zealand de naam gaf die het nu heeft. We  maken een boottochtje vanaf Kaiteriteri naar Apple Tree Bay. Vanaf daar lopen we een stuk van de prachtige Abel Tasman Coast Track. Terug tot aan Marahau. We zien mooie eilandjes, zandbanken, baaien en stranden. Vanaf Marahau pakken we de bus verder terug.

Maandag gaan we naar Punakaiki. Een behoorlijk eind rijden. Onderweg stoppen we bij Cape Foulwind bij de meest noordelijke Robbenkolonie aan de Tasmaanse zee. We zien ook hier weer vele “rotsbewoners”. Maar toch niet zoveel als bij Kaikoura eerder.

Bij Punakaiki liggen de Pancake Rocks. De rotsformaties hebben hier de vorm van een stapel pannenkoeken. Ze liggen wat verspreid in zee en langs de kustlijn. Deze rotsformaties geven de zeer stevige branding een agressief karakter. De stroming is wild en maakt bovendien een oorverdovend lawaai. Indrukwekkend om te zien en te horen.

We slapen in Punakaiki in een appartement gelegen tussen de rotswand en de zee in. We begrijpen nu wel dat mensen in aardbevingsgebied de Tsunami waarschuwingen volgen. We hebben zicht op de Pancake Rocks.

Dinsdag gaan we naar Franz Josef. Bekend om de gelijknamige gletsjer genoemd door ontdekker Julius Haast in 1864 naar de toenmalige Oostenrijkse keizer.

Voor morgen hebben we een Heli-Hike geboekt. We hopen dat het doorgaat want dinsdag staan de hemelse sluizen werkelijk wijd open.

Bij het inchecken op woensdag (het weer is oké) blijkt het een enorm zware Hike te zijn over de gletsjer heen. Dat gaat hem niet worden. We kunnen gelukkig in overleg de boeking wijzigen. We schrappen de Hike maar houden de Heli. We maken een werkelijk schitterende vlucht van 30 minuten over het gebied heen. Toppunt is de landing boven op de gletsjer. We stoppen een minuut of tien. Genietend van het uitzicht worden heel veel foto’s genomen. Het weer is geweldig, wat een geluk.

Woensdag gaan we weer verder. Bij Lake Matheson maken we een stop en een wandeling. De weerspiegeling van de bergen op het water zorgen voor de bijnaam van het meer: Mirror Lake. Menig ansichtkaart brengt dit meer tot leven.

De weg slingert vervolgens kilometers langs stenen rivier beddingen waar gletsjer water de weg richting zee vindt. Dan is het tijd voor fjordachtige bergen en meren. Een waterval mag niet ontbreken. We stoppen even bij Fantail Falls voor we de weg naar Queenstown vervolgen.

Een heerlijk appartement in Queenstown is ons onderkomen voor twee nachten. We kijken uit op het Wakatipu meer.

Donderdag een heerlijk rustige dag om even op adem te komen. We bezoeken de stad, de terrassen en bekijken de Skyline van Queenstown van bovenaf. Een gondellift heeft ons omhooggebracht. Met een watertaxi worden we vanaf het centrum teruggebracht naar ons appartement. Tijdens deze boottocht op het meer worden we achtervolgd door een “haai”. Wat een heerlijke luxe allemaal.

Morgen gaan we weer op pad richting Te Anua voor het laatste deel van de reis.

1. Marlies:
    Lieve Paul en Bernie
    Wat maken jullie een schitterende reis! Geniet nog lekker van de laatste dagen. Groetjes Jan en Marlies
  2. Rita and Lex:
    7 december 2018
    Great to hear your detailed stories. It gives us an idea of what to do next. Hope you have nice weather for the last few days of your holidays. Love Rita and Lex
  3. Berthie Lahumeten:
    Geweldig mooie reis en heel interessant allemaal. Groetjes Berthie
  4. Els:
    18 december 2018
    Prachtige foto’s en verhalen!