New Zealand: Rotorua - New Plymouth - Wellington

30 november 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Maandag onderweg van Rotorua naar broer Lex in New Plymouth. Een rit van ongeveer vier uur. Halverwege hebben we een stop gepland in Waitomo. Niet geheel toevallig want in Waitomo hebben de Maori’s een Glowworm Caves onder beheer. Deze grotten met een ondergronds waterstelsel hebben een groot aantal bewoners. De grotten herbergen de Glowworms. Lichtgevende wormpjes die aan de plafonds van de grotten hangen. Ze hebben een soort lijmachtige staart (denk aan een spinnenweb) waarmee ze hun voedsel vangen. Het licht wat ze continu maken trekt “het rondvliegende voedsel” (bacteriën en zo) aan.

Einde van de dag zien we Lex. Een goed weerzien. We gaan lekker met elkaar wat drinken in de stad en dan naar het Millenium restaurant voor een heerlijk diner.

Dinsdag gaan we met Lex op stap. We bezoeken onder andere het Pukekura Park. Het heeft prachtige bloemen, een waterpartij, ook zien we Tui vogels (met “witte sik”) en is er een open lucht theater.

Een favoriet bezoek voor de dames is de unieke Kerstwinkel net buiten de stad. Een enorm grote variëteit aan kerstspullen. Een echte “snoepwinkel”.

We gaan naar een bijzondere brug in de vorm van een ruggengraat van een walvis. Deze brug is onderdeel van de Coastal Walk Way van ca 20 kilometer langs de kust bij New Plymouth. Het strand mag niet ontbreken als je de must bezoekt. En hier al helemaal niet omdat het zand zwart is! Het is zwart vanwege het vulkaan gesteente wat dus zorgt voor het zwarte zand.

Met elkaar eten we bij Lex en Rita thuis. Gezellig met de families bij elkaar.

De volgende dag verkennen we de omgeving. We bezoeken de Walson Falls. Een waterval bij Mount Taranaki. Deze berg van ca 2.500 meter torent als enige berg hoog boven de omgeving uit. Met zijn witte besneeuwde top kunnen Lex en Rita hem zelfs vanuit hun slaapkamer zien.

Een borrel bij het strand is de dag afsluiter voordat we bij Lex en Rita thuis pizza eten. Het is zo genieten met elkaar.

Donderdag zitten we al vroeg in de auto richting Wellington. We ontbijten onderweg na ongeveer een uurtje rijden. Het restaurantje in Waverley is heel gezellig en ruikt heerlijk, je moet er wel zin in hebben, naar gebakken bacon en eieren.

In Wellington aangekomen is het Te Papa museum min of meer verplichte kost. Het moderne museum is prachtig en ligt langs het water met gezellige terrassen en restaurants.

Op vrijdag monsteren we aan op de Kaitaki voor de overtocht van Wellington naar Picton. Het is mooi op zo’n grote ferry. Tussen de rotsen door de baai van het Noordereiland verlaten. De open zee op en dan bij het Zuidereiland weer manouvrerend tussen de rotsen en eilandjes heen het “vaste land” op.

1. Emile Veugelers:
    4 december 2018
    Mooi weer Paul, hang jij daar hoog aan de klim muur?
    En ga je daar eens n fiets tocht maken?
    Groet Emile
  2. Katinka:
    4 december 2018
    Leuk om jullie reis zo te volgen met de prachtige foto’s. Jullie, Paul en Lex, gaan steeds meer op elkaar lijken! Doe Lex de groeten van ons en geniet van jullie reis!