Oude en nieuwe gewoontes!

20 juli 2017 - Benninghausen, Duitsland

Nou het was me een nacht met veel regen en donder. Dus 's ochtends ligt alles "plat" van de regen en is Bernie ingepakt om de dag te beginnen.

Gelukkig denken we op de fiets al snel "hup die pakken uit". Het is een lekkere dag, droog maar een beetje benauwd.

We komen weer bij een aangekondigd bijzonder slot. Schloss Cappenberg, niet heel bijzonder denk je als je het ziet. We kunnen niet naar binnen om te kijken of het toch "Schloss-waardig" is.

Even verderop zien we met als gisteren een kerncentrale. Wat een joekels zijn het toch. Als je er auto's voorbij ziet rijden zijn het net mieren. Voor de aanleg zijn speciale spoorbanen aangelegd om het bouwmaterieel aan te voeren.

In de streek Noord-Rijnland-Westfalen waar we doorheen fietsen werd vroeg veel aan zoutwinning gedaan. De mensen die de zoutwinning uit bronnen vroeger verzorgden leken er een betere gezondheid op na te houden op latere leeftijd. Reden om kuuroorden in deze gebieden te vestigen. Het idee dat zoutlucht ons lijf helpt is er nog steeds. We zien verschillende Gradierwerken. Onderin is een bassin met een zoutvoorraad, daar wordt water langs gevoerd en naar boven geleid. Het loopt dan langs takken van sleedoorn omlaag en. Erdampt deels. Het water verspreid zo een zilte lucht. En dit is de basis van het nieuwe/oude kuren. Er lopen verschillende ouderen ronde na ronde rondom deze installatie. En ze doen dat iedere dag, zo vertellen ze ons. Maar om nou te zeggen dat ze er echt gezonder uitzien gaat ons te ver.

Vroeger was het echter een installatie voor zoutwinning. Het water langs de takken verdampte en geconcentreerd zoutwater bleef over. Waar dan het zout uit gewonnen werd.

En vandaag het is zover, Bernie is aan het "bier". Alcoholvrij wel te verstaan. Het respect voor "ons mannen" neemt toe want die pullen zijn best zwaar.

We leren ook nog iets op onze camping Lange in Benninghausen over de Sparkasse. Op veel plaatsen kon je vroeger in het café je naam laten noteren op "de brievenbus". Bedoeling is dat je iedere week geld stort. Dit geld werd door de beheerders gespaard. Met Kerst kregen de mensen het gespaarde bedrag. Altijd een leuk douceurtje. Was iemand een week vergeten te storten dan moest er geld in de feestpot. Dat was dan weer goed voor een eindejaarsfeest in het lokale café. Tegenwoordig spaart men niet meer, maar drinkt men et meteen maar op. Het aantal drinkende stamgasten verraadt dit. Er blijft geen geld meer over om te sparen.

1. Henny:
    20 juli 2017
    Waar haal jij je schrijverslust vandaan? Ik heb het mij volgende week ook voorgenomen om dit bij te houden. Of het lukt ik betwijfel het.
    Veel plezier en hopelijk wordt het weer steeds beter. In ieder geval is het wel een lekkere temperatuur.