De langste dag

27 juli 2015 - Saou, Frankrijk

Op de inmiddels normale tijd weer vertrokken. Al fietsend gaat de reis richting Sainte Romans sur Isère. Daar drinken we koffie met gebak en zien we dat het een leuk stadje is. Niet omdat de koffie met gebak zo lekker smaakt maar ook vanwege de kerktoren, de mooie panden met de muurschilderingen, de kerktoren, de "stad van de schoenen" en de ligging aan de Isère.
De Isère heeft een bijzonder plekje bij ons omdat we skiënd in Tignes natuurljk ook altijd in Val d'Isère kwamen. Als we de stad uit fietsen dan zien we de uitlopers van de Vercors.
In Bésayes drinken we een tweede kopje koffie. We hebben er echt zin in. Onder het motto "dan hebben we dit ook een keer meegemaakt" drinken en accepteren we alles. Op de foto is wel te zien dat schonere kopjes denkbaar zijn. Een typisch gevalletje voor "de smaakpolitie".
In een boomgaard in Chabeuil zoeken we de schaduw op en genieten we van de lunch en knappen, het lijkt wel een gewoonte te worden, een uil(-tje)
De regio Rhône-Alpes beginnen we aardig af te zakken richting de Provence. Hier zullen we morgen wel binnen fietsen in de loop van de dag.
Onderweg hebben we nog een kleine tegenslag. De route aanduiding is even onduidelijk wat leidt tot een onverwachte manoeuvre op de fiets voor Bernie waardoor Bernie uiteindelijk ten val komt. De schade valt geluk mee. Een geschaafde knie en hand; gelukkig kan Bernie door.
We fietsen naar Crest waar we de boodschappen doen. Dan door voor de laatste 15 kilometer waarvan ca. 7 klimkilometers. We gaan omhoog naar Saoû. We klimmen in totaal 320 meter en passeren ruim een kilometer voor de top de Pas de Lauzun (417 meter) en dan de top Col de Lauzun (504 meter). Dan nog heerlijk vijf kilometer afdalen naar het plaatsje zelf. Een prachtige klim en afdaling langs mooie rotsformaties. En een plaatsje met prachtige huisjes en straatjes. Het roept het gevoel op van St. Paul de Vence wat veel mensen wel kennen.
We belanden op camping La Briance in Saoû. Op de berghelling staan we heerlijk in de frisse lucht en kunnen nagenieten van het uitzicht wat we onderweg op de fiets al mochten beleven.
Een heerlijke maar vermoeiende dag met bijzondere prestaties komt na een heerlijk kopje Hennie's-koffie tot een eind en rollen we bijna snurkend de tent in.

1. Rob Jaarsma:
    28 juli 2015
    Niet over Val d'Isère beginnen. Het kriebelt al. Ik mis ff de foto van het kopje. Bernie, ik hoop dat het goed gaat met de schaafwonden. Groeten van Mieke en Rob.
  2. Jacqueline van den Bosch:
    28 juli 2015
    Marleen was vanmorgen bij mij op de koffie en vertelde, dat jullie
    op fietsvakantie naar Frankrijk zijn. Stoer hoor zo'n lange rit.
    Maar wel mooi, tenslotte zie je op de fiets meer dan in de auto.
    Een fijne vakantie en ik ga jullie volgen.
    Groeten uuit Schoonhoven.