14 Julliet & Nationale Feestdag & EK voetbal

14 juli 2016 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Vandaag is de dag waar de Fransen altijd naar uitkijken, de 14e Juli. Nationale feestdag! We fietsen vandaag van net iets voorbij Saint-Malo naar Mont-Saint-Michel.

We merken weinig van het feestgevoel. Geen vlaggen, geen kraampjes, geen markt, geen muziek. Heeft het verliezen, afgelopen zondag van de EK voetbal finale van Portugal, de feestvreugde in Frankrijk voorgoed naar de achtergrond verdrongen? Misschien volgend jaar nog maar eens controleren.

Bij St-Benoît-des-Ondes fietsen we voor het eerst langs de Baie du Mont-Saint-Michel. De beroemde baai met de 80 meter boven zee uittorende rots. Deze rots omgeven door zee, is nu bereikbaar via een voetgangersbrug, en huisvestte vroeger in de abdij een kloosterorde.
Voordat we bij ons doel van de dag zijn passeren we ook nog Mont-Dol. Bijzonder is dat dit vroeger ook een klooster kende en ook omgeven werd door zee. Van dit laatste is nu niets meer te merken. Het ligt volledig ingesloten in het "binnenland".

Voor ons vandaag geen Nationale Feestdag, voor ons meer de Nationale Grindpad Dag. We rijden kilometers op grindpaden. Gelukkig zijn ze van redelijke tot goede kwaliteit en hebben we zelfs een windje mee.

's-Middags en in de avond gaan we naar Mont-Saint-Michel. Wat een bijzondere plaats is dit. Als je je voorstelt dat dit ooit een afgelegen (in zee) gelegen abdij was. Waar betaalden ze dat van? Hoe bouwden ze het ooit? Niet voor niets nu de grootste toeristische trekpleister van Normandië.