Bijna Frankrijk weer uit

29 juli 2016 - Ploemeur, Frankrijk

Na een natte nacht is het 's ochtends gelukkig wat droger. De tent pakken we weliswaar drijfnat in. We gebruiken de speelzaal voor het ontbijt en vertrekken dan.

Het weer is dreigend, de wind nog steeds hard. Gistermiddag was de wind zelfs zo sterk dat op een afdaling van -3% we met beetje bijtrappen nog maar net de 18-19 kilometer konden halen. Ter vergelijk normaal zit je al snel op 40 kilometer.

We komen in Boulogne sur Mer en schieten met de dreigende lucht toch maar even een foto van het strand en boulevard. De stad is druk in ontwikkeling. Er wordt veel gebouwd en er staat al veel "hoogbouw".

De middag gaan we verder naar het Noorden, eerst langs Cap Gris-Nez en dan langs Cap Blanc Nez. Deze beide kapen liggen aan weerszijde van de plaats Wimereux en hebben hun naam te danken aan de kleur die de kalkstenen rotsen normaal gesproken uitstralen.
Even verderop strijken we neer bij Blériot Plage. Dit kleine plaatsje grenst direct aan Calais.
Vanaf een terrasje bij Calais zien we de drukke scheepvaart bij Calais. De veerboten zien we af en aan varen. Op de camping zijn we (vooral Paul) toch enigszins benieuwd of we "last" hebben van de vluchtelingen. Op de camping blijken verschillende Engelsen te staan. Ze helpen bij de vluchtelingen opvang met kledinguitgifte en maaltijdenbereiding. Er zitten ca. 7.000 vluchtelingen in de opvang bij Calais. De Engelsen geven aan misschien wel uit schuldgevoel te helpen. Ze weten dat ze niet naar Engeland gaan, terwijl Frankrijk de steun afbouwt. Nog steeds een echt probleem dus.

Wanneer we nu bijna Frankrijk uitfietsen staan we toch nog even stil bij al die kerken die we gezien hebben. Het waren er zo ontzettend veel dat we maar een kleine compilatie op foto hebben gezet.

1. Marjan:
    29 juli 2016
    Prachtige landschappen fietsen jullie in en voorbij! Hoeveel kilometer al in de benen? Het zelfportret van de koeien is prachtig! Doet me denken aan een vriendin die lange tijd in de buurt van Bordeaux heeft gewoond. Zij schilderde ze ook vaak. Geniet van jullie reis. Liefs en groetjes Peter&Marjan