Maar een titel mogelijk: Tsjechië

30 juli 2017 - Cheb, Tsjechië

Vanaf Fichtelberg fietsen we het dal in. Lekker 150 hoogtemeters dalen. Dan komen we in Ebnath voor een snelle koffiebreak en maken ook een foto van het dal bij Ebnath.

Dan gaan we weer verder, we moeten weer klimmen, richting Rodenzenreuth. Vlak ervoor in Schurbach zien we een dode vos op straat (zie foto, let op "gruwelijke details!"). Gisteren op de camping moesten we schoenen en eten in de binnentent nemen, omdat anders de vossen ze mee zouden nemen. We begrijpen nu wel waarom.

We komen wederom bij een plaatsje genaamd Brand (nu bij Seussen en Arzberg). Ook hier weer schitterend landschap. Bernie geniet van het uitzicht bij Elisenfels.

Wat ons opvalt dat je in heel Duitsland veel verlaten en vergane bedrijfspanden ziet staan. Toch gek, want iemand zou er toch belang bij moeten hebben om iets te doen met de panden of de grond.

Ook bijzonder in Duitsland is de sigarettenautomaat. Overal zie je ze, in woonwijken bij winkels etc., en ze zijn ook vol in bedrijf. Ook met je bankpas kan je er betalen.

Met de lunch zijn we bijna bij de grens met Tsjechië. Niet veel later passeren we deze. De eerste grote stad Cheb (Eger) is nog 12 kilometer ver. We fietsen er door heen en begrijpen direct dat we ons de komende dagen als een soort van analfabeten door Tsjechië zullen verplaatsen. Geen tekst is leesbaar en verbaal is het echt niet beter.

We landen op Kamp Václav in Cheb. "Ausweis bitte!!", is het eerste wat gevraagd wordt. Heel veel gezelligheid en gastvrijheid klinkt er niet in door. Maar na wat klagen, wat bijbetalen en wat gebarentaal komen we wel op de mooiste plek van de vakantie te staan!

1. Rita and Lex:
    30 juli 2017
    Another new country discovered. Hope you get quickly used to the new language. Enjoy Tshjech hospitality.