New Zealand: Te Anau - Christchurch

11 december 2018 - Christchurch Airport, Nieuw-Zeeland

Vrijdagochtend na wederom een goed zelfgemaakt ontbijt vertrekken we uit Queenstown. De route brengt ons door bergachtig landschap langs meren naar Te Anau. Is er geen water te zien dan hebben we een prachtig groen landschap.

In Kingston hebben we de goedkoopste tankstop van de vakantie (NZ$ 1,249 ofwel Euro 0,90 per liter). De duurste was in Franz Josef met NZ$ 1,80 per liter. Iets verderop in Mossburn stoppen we voor de koffie.

In Te Anau aangekomen is ons appartement aan de rand van het meer gelegen. Als we naar het centrum lopen zien we weer allerlei mogelijkheden om de omgeving te verkennen. Als kleine jongens  kijken we naar het watervliegtuig. Een belevenis en avontuur toch om zoiets te doen. En ja, we besluiten om het ook echt te doen. Een hele leuke ervaring en we zien veel. Het Lake Manapouri, een van de grootste zoetwaterreservoirs van NZ. Verder vliegen we over een kronkelende rivier die in de Lord of the Rings films te zien was. Even verderop zien we de 13 Hidden Lakes die wel 300 meter diep zijn en alleen vanuit de lucht te zien zijn.

De regio is Fjordland genaamd gezien de diepe fjorden vanaf de Tasmaanse zee landinwaarts. Zaterdag hebben we de Milford Sound Cruise op het programma staan. Wel ruim twee uur heen rijden en natuurljk ook weer terug. Het is een mooie rit door / tussen de uitlopers van de gletsjers. De cruise zelf duurt ruim twee uur en laat de natuur mooi zien vanaf het water. We spotten geen dolfijnen maar zien wel weer de zeehonden, op de zogenoemde Seal Rock, en verschillende watervallen. Een voet van de waterval benaderen we tot slechts enkele meters. Een beetje nat word je dan wel maar het is een indrukwekkend spektakel om al dat neervallende water te zien.

Zondag beginnen we aan de “terugrit”. Twee dagen rijden tot aan Christchurch. Vandaag een tussenstop in Lake Tekapo. Een prachtig meer gelegen langs de bergkammen in de verte met de witte toppen. De Mount Cook is met 3.724 meter de hoogste berg hier en ook van Nieuw Zeeland. Vanuit ons appartement The White Hous hebben we een prachtig beeld over het meer en de omgeving.

We zien veel bloeiende Lupines, bloeiende brem en heel veel konijnen. Volgens de lokale buurman alle drie “de pest” voor de natuur. De lokale overheid doet er alles aan om deze voortwoekerende elementen uit te roeien. Wij vinden het alleen maar mooi en gezellig als de konijntjes voorbij huppelen.

Maandag arriveren we in onze laatste stad Christchurch. Onderweg in Fairlie stoppen we bij een oude smederij annex paardenkoets wielfabrikant. Er zit een piepklein museum bij.

Christchurch is in 2011 getroffen door een zeer zware aardbeving is de stad vandaag nog steeds een grote bouwput. In sneltreinvaart wordt de stad opgebouwd en gemoderniseerd. Maar de sporen van de ramp zie je nog steeds.

De stad is goed te voet te bekijken. Zo zien we de nieuwe winkels, de Bridge of Remembarence (aandenken 1e wereldoorlog) en de botanische tuinen. Wow, hier staan ook echte enorme bomen. De avond eten we Japans. Het koken aan tafel is een leuk feestje. Ook wel weer bijzonder. In Nieuw Zeeland eten bij een Japans restaurant met een Zuid Koreaanse kok!

Later vandaag, dinsdag, vliegen we naar huis. We hebben een lange vakantie genoten, veel gereden (totaal 6.500 km) en veel gezien. Een mooi avontuur is helaas voorbij.

Totaal hebben wij gereden in Australië zo’n 1.800 km en NZ op het Noordereiland 2270 km en op het NZ Zuidereiland 2458 km. Totaal in NZ 4728 km en totaal in de vakantie dus 6528 km.

1. André:
    11 december 2018
    Wat kan dat toch snel gaan zo’n lange vakantie. Goed vlucht terug en bedankt dat wij dit mee mochten maken, echt mooie verslagen.
  2. Rita and Lex:
    11 december 2018
    Pity your holiday is almost finished, as we have been enjoying all your adventure. Have a safe flight