Het laatste stukje kanaal en dan dromen over de dag van morgen

2 mei 2018 - Tonnerre, Frankrijk

Vanochtend ietsjes langer gelegen omdat het laatste stukje van de route maar 75 kilometer is. Dat geeft blijkbaar een goed gevoel.

Na de eerste kleine ochtendhap op pad. Ons idee na 15 kilometer een snelle stop met een bakkie koffie en een goede croissant. Nou dat lukte ook vandaag weer goed, dus dat ritme zit er nu wel in.

Het kanaal zullen we vandaag de hele route volgen. Af en toe een stuk links en dan weer een stuk rechts er van. Wel op tijd wisselen van kant. Anders fiets je een stuk doodlopend in en kan je omkeren. Tja, daar denk je pas aan als het te laat is.

Langs het kanaal is er allerlei soorten van bedrijvigheid geweest door de jaren heen. Zo komen we langs een oude ijzererts verwerker die voor die tijd zeer mooi staal maakte. Later werd hier cement gemaakt. Even verderop zien we een paar steengroeves. Wat een werk moet dat toch zijn om bruikbare stukken steen van de rotsen af te hakken.

En na een steengroeve kan de steenfabriek natuurlijk niet ontbreken. En dat allemaal omdat deze kanalen zo goed waren voor transport. Tegenwoordig hebben we ander vervoer en is dit water zeker met het oneindig aantal sluizen niet meer rendabel. Ja het is nog wel leuk voor de toeristen vaart. Dus de nieuwste industrie is bootje huren of je lekker laten varen.

Vandaag ook de laatste lunch langs het kanaal. Wat een luxe. Een broodje met kaas en wat te drinken.

Tot slot het laatste stuk naar de camping in Tonnerre waar het een dag of 12 geleden allemaal begon.

Als de tent staat rijden we nog even naar de stad Chablis. Op vooronderzoek naar wat wijn die we mee zullen nemen naar huis. De keuze is reuze, de smaak is goed dus morgen gaan we terug voor nog meer plezier.

We eten in ieder geval lekker in Chablis en bij de camping vluchten we al snel voor de muggen de tent in. Met een lekker vooruitzicht dat we morgen lekker niets hoeven in te pakken.

Dat wordt lekker dromen, en natuurlijk ook over wijnen.

1. Rita and Lex:
    2 mei 2018
    End of another trip. It was very nice to hear about your adventures and we are already looking forward to the next series. One more night in the tent and then have a safe drive home. Greetings from New Zealand
  2. Marjan:
    3 mei 2018
    Mooi! Heerlijk om jullie te volgen en te vernemen dat jullie ook genieten! Dat is vakantie...alles even loslaten....een poging daartoe, ha, ha, en dan gaan in To ....waar jullie van genieten!
    Klinkt simpel maar dat is het niet. Het Nederlandse goede BBQ-weer komt! We horen van jullie..liefs Peter en Marjan
  3. Louis:
    Hoi Bernie & Paul,
    Bedankt weer voor de mooie foto,s en de amusante tekst daarbij, ik was daardoor iedere dag weer even op vakantie, heerlijk.
    Goede terugreis en fietsgroet van
    Birgit en Louis.
  4. Gräve:
    3 mei 2018
    Jammer, de verhalen zal ik missen. Bedankt voor de mooie en leuke verhaaltjes. Goede terugreis!

De Frank