Een dag van contrasten

27 juli 2016 - Le Crotoy, Frankrijk

Ja vandaag beginnen we weer met een zonnetje, maar is het ook een dag die afsluit met regen. Ook goed voor alles wat groeit en bloeit. Gelukkig pas op het einde van de dag.

Na een paar heuveltjes komen we in Criel-sur-Mer. Niet direct verwacht, komen we toch weer enorme krijtrotsen tegen. Dit zal vandaag nog vaker gebeuren. Het betekent voor de ochtend ook meerdere afdalingen en klimmetjes. De uitzichten die het oplevert blijven onze waardering krijgen.

Dan komen we in de noordelijkst gelegen havenstad van Normandië geheten Tréport. Slim gedaan om toeristen aan te trekken is de funiculaire vanuit het dorp naar de rand van de kliffen. Je krijgt een mooi uitzicht over het dorp, de haven en de kliffen. Wij komen vanaf de andere kant dus hoeven de funiculaire niet te nemen.

Even laten zien we schitterend geschilderde huizen in Mers-les-Bains. Wat mooi toch als iedereen zijn best doet. Het geeft een schilder- en sprookjesachtig decor, waar de krijtrotsen voor extra contrast zorgen.

Na de heuvels van de ochtend komen we nu in een vlak stuk. Heerlijk met een windje in de rug. Na het eerdere schilderijachtige dorpje is het bijzonder om dan niet veel verder door een stad te rijden waarbij je direct denkt "dit is de eerste keer, maar dat doen we nooit meer!". We praten dan over Cayeux-sur-Mer. Daarnaast ligt het Franse Brighton. Vernoemd naar de Engelse plaats, nou de Engelsen kunnen best protest aantekenen. Een les: nooit denken aan een vakantie in het zo gezellige Cayeux-sur-Mer, het is een desolate bedoeling.

Hoe contrastrijk is het dan weer als je een paar kilometer verder door St-Valery-sur-Somme rijdt. Een leuke toegangspoort gevolgd door leuke winkelstraatjes en terrasjes. Een aanrader. We fietsen de laatste kilometers langs een natuur- en moerasgebied naar de eindbestemming van vandaag Le Crotoy.

1. Rita and Lex:
    28 juli 2016
    Very nice photos. Almost home. Only 400km too go and with the wind behind a good day cycling. Enjoy